Scăderea importurilor de motorină din România în Ucraina
Importurile de motorină din România în Ucraina au înregistrat o scădere drastică, ajungând la doar 1.500 de tone în primele cinci zile ale lunii octombrie, ceea ce reprezintă o reducere de 12 ori față de aceeași perioadă a lunii septembrie, conform grupului de consultanță A-95.
Cauzele interdicției
Interdicția asupra importurilor de motorină din terminalul românesc din portul Constanța a intrat în vigoare la 1 octombrie, ca urmare a sosirii unor loturi mari de combustibil indian în România în timpul verii. Această măsură a fost implementată de Vama Energetică a Ucrainei și de Serviciul de Securitate, înainte de termenul prevăzut de cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni al UE, care interzice importul de produse petroliere obținute din petrol rusesc începând cu 21 ianuarie 2026.
Impactul asupra pieței
La începutul lunii octombrie, singura motorină importată din România provenea de la OMV Petrom. În ciuda încercărilor de a vămui combustibilul maritim din Constanța, transporturile efectuate de Oscar Downstream au fost oprite pentru teste de calitate. Compania plănuise să livreze 10.000 de tone de combustibil pe piața ucraineană în luna octombrie, dar a realizat că toate livrările trebuie să treacă prin Constanța, ceea ce a dus la eșecul planului.
De asemenea, Vitaro Energy, care a avut cel mai mare volum de vânzări pe piața ucraineană din Constanța luna trecută, a întâmpinat blocaje similare în inspecții. Operatorii terminalului din Constanța sunt îngrijorați de surplusul de combustibil acumulat în rezervoare din cauza interdicției.
Statistici relevante
În luna septembrie, portul Constanța a primit 372.000 de tone de motorină, din care aproximativ jumătate proveneau din India. Această situație evidențiază dependența Ucrainei de importurile de motorină din România și impactul sancțiunilor internaționale asupra comerțului energetic regional.
Concluzie
Scăderea importurilor de motorină din România în Ucraina reflectă efectele imediate ale sancțiunilor internaționale și ale reglementărilor vamale, ceea ce ar putea afecta semnificativ piața combustibilului din Ucraina pe termen scurt.


