Sprijin financiar pentru transportatori
Guvernul României a anunțat că va oferi un ajutor financiar de 20 de bani pentru fiecare litru de motorină achiziționat de 2.000 de companii de transport rutier în ultimul trimestru al acestui an. Schema de ajutor de stat are un buget total de 60 de milioane de lei.
Criterii de eligibilitate
Sprijinul financiar va fi disponibil, la cerere, companiilor care desfășoară transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, utilizând autovehicule cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone. De asemenea, vor beneficia și companiile care efectuează transport de persoane, regulat și ocazional, cu excepția transportului public local, utilizând autovehicule din categoriile M2 sau M3.
Numai operatorii economici care nu se află în proceduri de executare silită, faliment, dizolvare sau lichidare pot depune cereri. De asemenea, aceștia nu trebuie să aibă decizii de recuperare a unui ajutor de stat emise împotriva lor, iar dacă există asemenea decizii, acestea trebuie să fi fost executate conform legislației în vigoare.
Motivația guvernamentală
Creșterea accizelor la carburanți în România a determinat Guvernul să ia această decizie pentru a atenua scumpirile generate de transportul mai costisitor și pentru a reduce tendința transportatorilor de a alimenta din țări vecine, unde prețurile sunt mai mici. De exemplu, în Bulgaria și Ungaria, acciza aplicată este semnificativ mai mică, ceea ce face ca motorina să fie cu 179 de euro/1.000 de litri mai ieftină decât în România.
Începând cu 30 martie 2024, schema de ajutor de stat care permitea restituirea parțială a accizei suplimentare va fi suspendată, ceea ce a dus la o scădere a alimentărilor cu motorină pe teritoriul României. Această situație a fost generată de practica operatorilor de a alimenta în alte state înainte de a intra în țară.
Context economic
Firmele românești de transport rutier se confruntă cu dificultăți financiare din cauza inflației ridicate și a creșterii continue a prețului motorinei, ceea ce a dus la majorarea costurilor de exploatare. Situația de lichiditate este complicată de plata anticipată a combustibilului, în timp ce facturile pentru cursurile interne sunt achitate de clienți după 60-120 de zile de la primirea documentelor de transport.
Concluzie
Această măsură a Guvernului are scopul de a susține sectorul transporturilor din România, având în vedere provocările economice actuale și impactul asupra prețurilor produselor și serviciilor. Prin acest sprijin, se urmărește stabilizarea pieței și prevenirea migrației transportatorilor către țări cu accize mai mici.


