Creșterea prețurilor la carburant
Pe 11 noiembrie, stația Petrom de pe strada Brașov din Sectorul 6, București, afișa un preț de 7,52 lei pe litru pentru benzina standard și 7,95 lei pe litru pentru motorina standard. Comparativ cu ziua precedentă, prețul motorinei a crescut cu 7 bani pe litru, în timp ce prețul benzinei a rămas constant. Alte lanțuri de distribuție de carburant urmează, de obicei, modificări de preț similare.
Prețuri depășind pragul de 8 lei
În urma acestei scumpiri, la alte benzinării de lanț considerate mai scumpe, motorina a trecut de 8 lei pe litru. De exemplu, o benzinărie OMV din zona de vest a Bucureștiului, de pe Bd. Timișoara, vinde motorina standard cu 8,02 lei/litru. Aceasta reprezintă a patra modificare de preț din luna noiembrie și a noua scumpire consecutivă a carburanților în România.
Evoluția prețurilor din ultima lună
În ultima lună, motorina s-a scumpit cu 44 de bani pe litru. Iată evoluția prețurilor:
- 11 noiembrie – scumpire cu 7 bani pe litru la motorină
- 7 noiembrie – scumpire cu 4 bani la benzină și 9 bani la motorină
- 6 noiembrie – scumpire cu 4 bani la benzină și motorină
- 4 noiembrie – scumpire cu 4 bani la motorină
- 31 octombrie – scumpire cu 4 bani la motorină
- 29 octombrie – scumpire cu 4 bani la motorină
- 28 octombrie – scumpire cu 4 bani la benzină și motorină
- 25 octombrie – scumpire cu 4 bani la benzină și motorină
- 24 octombrie – scumpire cu 4 bani la benzină și motorină
- 21 octombrie – ieftinire cu 4 bani la motorină
- 16 octombrie – ieftinire cu 3 bani la benzină și motorină
- 13 octombrie – ieftinire cu 4 bani la benzină și motorină
- 12 octombrie – ieftinire cu 3 bani la benzină și motorină
Cauzele creșterii prețurilor
Motorina s-a scumpit în condițiile în care prețul barilului de țiței a rămas stabil, la 63,8 dolari. Europa a înregistrat în octombrie un volum record de importuri de motorină, în contextul sancțiunilor impuse Rusiei. Traderii profită de diferențele mari de preț și de marjele ridicate ale produselor petroliere europene, având în vedere că Uniunea Europeană va interzice importurile de produse din țiței rusesc începând cu 21 ianuarie.
În zonă, cererea a crescut, iar oferta a fost restrânsă, cu incertitudini legate de rafinăriile Lukoil. Rafinăria NIS Pancevo din Serbia, sub sancțiuni, importă aproximativ 200.000 de tone pe lună, fără a se cunoaște viitorul altor rafinării Lukoil din Bulgaria și România. Rafinăria MOL din Budapesta funcționează sub capacitate din cauza unei avarii, ceea ce a determinat Ungaria să importe motorină din Polonia. De asemenea, importurile de motorină ale Ucrainei continuă să crească, punând presiune pe prețuri.
Creșterea prețurilor la carburant este observată și în țările din jur; de exemplu, în Bulgaria, motorina s-a scumpit cu aproximativ 26 de bani pe litru în ultimele trei săptămâni.
Concluzie
Creșterea continuă a prețurilor la carburant are implicații semnificative asupra economiei și costului vieții, generând îngrijorări în rândul consumatorilor și afectând bugetele gospodăriilor.


