Marea Neagră în era digitală: interferențele rusești schimbă regulile navigației

Moderator
4 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES
marea neagra sub control electronic bruiajul rusesc rescrie regulile navigatiei 68fa0047f21af

Marea Neagră în era digitală: interferențele rusești schimbă regulile navigației

Marea Neagră a devenit în 2025 una dintre cele mai periculoase zone de navigație de pe planetă, un laborator al războiului electronic și al manipulării semnalelor satelitare, afectând aviația civilă, flotele comerciale și siguranța energetică regională. Conform datelor obținute de Spire Aviation, OPSGROUP, InSpace Engineering și raportului întocmit de compania israeliană Cydome, precum și investigației Royal Institute of Navigation din Olanda, rezoluția Parlamentului European adoptată pe 9 octombrie privind răspunsul la încălcările spațiului aerian de către Rusia a trecut aproape neobservată, în ciuda menționării bruiajului și falsificării semnalelor sistemelor globale de navigație prin satelit (GNSS), cum ar fi GPS.

Impactul bruiajului GNSS

Manipularea semnalelor GNSS a devenit o armă devastatoare, capabilă să controleze percepția poziției în timp real a navelor și aeronavelor. Marea Neagră, o scenă geopolitică, este acum un laborator activ al războiului electronic din partea estică. Bruiajul și falsificarea semnalelor GPS, cunoscute sub numele de GNSS spoofing și jamming, au atins niveluri fără precedent, afectând zborurile comerciale și misiunile științifice. Datele arată că semnalele false provin dinspre est, din Crimeea, unde o sursă constantă de bruiaj a fost identificată.

Cazuri documentate de spoofing și jamming

În august 2024, un balon de cercetare românesc a înregistrat dovezi de falsificare GNSS la 11 kilometri altitudine, cu semnalul navigațional bruiat complet. În octombrie 2024, peste 300 de aeronave au raportat pierderi temporare de poziție GPS în zona Buzău-Ploiești. Aceste atacuri fac parte dintr-o strategie mai amplă de război hibrid, afectând și comunicațiile maritime. Autoritățile române au confirmat că atacurile de acest tip au loc săptămânal, provocând coliziuni și pierderi de control pentru navele comerciale.

Extinderea problemei la nivel global

Problema nu se limitează la Marea Neagră. În Strâmtoarea Hormuz și Marea Roșie, interferențele GNSS au fost legate de coliziuni și eșuări de nave. Industria asigurărilor maritime se confruntă cu dificultăți, deoarece polițele tradiționale nu acoperă pierderile cauzate de utilizarea intenționată a sistemelor electronice. Această ambiguitate juridică creează un impas pentru armatori și transportatori, care trebuie să dovedească interferența și intenția malițioasă.

Publicitate
Ad Image

Riscurile și provocările navigației moderne

Manipularea semnalului GPS nu este o noutate; în 2019, nava britanică Stena Impero a fost deturnată printr-un atac de spoofing. Sistemul AIS, folosit de toate navele comerciale, este vulnerabil la atacuri, deoarece nu are criptare sau autentificare. Atacurile pot fi motivate politic sau economic, iar oligarhii ruși au folosit metode de spoofing pentru a-și ascunde iahturile. Universitatea olandeză NHL Stenden a creat un „honeynet naval” pentru a studia aceste atacuri și a înțelege mai bine amenințările.

Concluzie

Marea Neagră și alte zone maritime devin câmpuri de luptă invizibile, unde navele comerciale navighează din ce în ce mai des „în orb”, bazându-se pe semnale care pot fi falsificate. Această manipulare a datelor de navigație ridică riscuri semnificative pentru siguranța maritimă globală.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *