Makita își extinde producția în România
Producătorul japonez de unelte electrice Makita își intensifică strategia de relocare a producției pentru piața americană din China către alte regiuni, inclusiv România și Thailanda, ca răspuns la politicile tarifare impuse de Statele Unite.
Investiție semnificativă în România
Makita este prezentă în România cu o fabrică la Brănești, care a generat anul trecut afaceri de aproape trei miliarde de lei (aproximativ 588 de milioane de euro) și are aproape 1.800 de angajați. Activitatea de vânzări se desfășoară prin firma Makita România, care a raportat afaceri de aproape 200 de milioane de lei (aproximativ 40 de milioane de euro) în aceeași perioadă.
Strategia de diversificare a producției
Decizia de a muta producția vine ca urmare a tarifelor impuse de SUA, care vor duce la formarea unor economii pe blocuri regionale și la o creștere a cererii pentru produse cu valoare adăugată ridicată. Conform unui raport recent al companiei, Makita promovează o strategie de „producție multi-bază”, investind în diversificarea geografică a fabricilor sale. Compania intenționează să reducă ponderea livrărilor din fabricile din China la 20% până în semestrul al doilea al exercițiului financiar 2026, de la 60% în exercițiul financiar 2025.
Planuri de expansiune globală
Makita va continua să investească în unitățile de producție din diferite regiuni, indiferent de tarifele impuse de SUA, și își propune să creeze o rețea globală de producție care să asigure nearshoring, adică producția mai aproape de piețele de desfacere. La nivel global, Makita a realizat venituri totale de 2,35 miliarde de euro în prima jumătate a anului financiar care se încheie la sfârșitul lunii martie 2026, majoritatea afacerilor fiind realizate pe piețele externe, cu aproape două miliarde de euro.
Concluzie
Relocarea producției Makita în România subliniază importanța strategică a țării în contextul global al industriei de unelte electrice, evidențiind oportunitățile economice și impactul pe termen lung al schimbărilor de pe piața internațională.


