Reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri
Coaliția guvernamentală a decis să reducă impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) la 0,5% începând cu 1 ianuarie 2026. Președintele Confederației Patronale Concordia, Dan Șucu, a declarat că, deși reducerea este un pas înainte, menținerea acestui impozit va continua să limiteze investițiile în sectoare esențiale precum IT&C, comerț, transport și producție. Potrivit estimărilor, eliminarea completă a IMCA ar elibera între 1,3 și 1,5 miliarde de lei pentru investiții productive.
Impactul asupra exporturilor
În primele nouă luni ale anului 2024, exporturile României au crescut cu 4,3%, ajungând la 81 de miliarde de euro, în timp ce deficitul comercial a fost de 27 de miliarde de euro, cu importuri de 108 miliarde. Printre principalele produse exportate se numără vehicule și părți auto, echipamente electrice și electronice, mașini și utilaje, combustibili și produse petroliere, articole din fier și oțel.
Avertismente din industria auto
Industria auto, reprezentată prin Dacia, a exprimat îngrijorări cu privire la impactul IMCA. Mihai Bordeanu, Country Head al grupului Renault în România, a afirmat că impozitul afectează proiectele de investiții și competitivitatea sectorului. Dacia contribuie cu peste 14% la PIB-ul României și are un rol esențial în exporturi, cu 280.000 de mașini exportate în anul anterior.
Probleme în sectorul energetic
Compania Rompetrol Rafinare, care administrează rafinăria Petromidia, se confruntă cu dificultăți din cauza IMCA. Regimul fiscal impus prin măsuri de suprataxare și noi taxe pe cifra de afaceri ar putea afecta grav securitatea energetică a României. Rompetrol Rafinare ar urma să plătească 120 de milioane de dolari doar în contul IMCA, la o valoare de 1%, iar reducerea la 0,5% este considerată insuficientă. Compania a exportat aproape 1,4 milioane de tone de carburanți în primele nouă luni.
Concluzie
Reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri este un pas necesar, dar menținerea acestuia va continua să afecteze capacitatea de investiție și competitivitatea sectorului exportator din România, atât în industria auto, cât și în sectorul energetic.


