Fluctuațiile prețului motorinei afectează transportatorii români
Majorarea accizei la motorină a dus la o pierdere semnificativă de competitivitate pentru transportatorii români, având efecte directe asupra economiei naționale. Diferențele de preț dintre România și statele vecine reduc marja operatorilor cu până la două treimi, ceea ce afectează grav profitabilitatea acestora.
Accizele ridicate și impactul asupra prețului motorinei
România se confruntă cu unele dintre cele mai mari accize la motorină din Uniunea Europeană, stabilite la 2.548,35 lei pentru 1.000 de litri, echivalentul a aproximativ 502 euro/1.000 de litri. Aceasta este cu 172 euro mai mult decât minimul european de 330 euro/1.000 de litri, aplicat, de exemplu, în Bulgaria. Această situație generează diferențe semnificative de preț în comparație cu statele din regiune, cum ar fi Ungaria, Croația și Slovenia, unde prețurile sunt cu 11-21 eurocenți/litru mai mici.
Migrarea alimentărilor în țările vecine
Transportatorii români, care operează cu marje de profit extrem de reduse, se văd nevoiți să procure combustibil din afara țării. Capacitatea rezervoarelor camioanelor le permite să parcurgă 3.000-4.000 km fără realimentare, ceea ce le oferă posibilitatea de a alimenta în țările cu prețuri mai avantajoase. De exemplu, transportatorii care merg spre Germania alimentează în Ungaria, iar cei care se îndreaptă spre Italia preferă Croația sau Slovenia, unde prețurile sunt considerabil mai mici.
Consecințele economice ale migrației alimentărilor
Costurile ridicate ale motorinei în România, de 1,16-1,19 euro pe litru fără TVA, contribuie la scăderea semnificativă a marjelor de profit ale transportatorilor. Această migrare a alimentărilor nu doar că afectează veniturile fiscale ale României, dar și reduce consumul intern de motorină, contrar obiectivului stabilit prin majorarea accizei.
Propunerea UNTRR pentru rambursarea accizei
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) propune o rambursare de 60 de bani/litru pentru a stimula alimentările în România. Această măsură ar permite statului să rămână cu 1.949,35 lei/1.000 de litri, echivalentul a aproximativ 383 euro, cu 53 euro peste acciza minimă obligatorie impusă de Uniunea Europeană. Rambursarea nu ar duce la pierderi bugetare, ci ar recupera baza de colectare a accizelor migrată în țările vecine.
UNTRR solicită ca schema de rambursare să fie adaptată pentru perioada 31 martie – 31 decembrie 2025, cu un cuantum de 34 de bani/litru pentru prima parte a anului și 60 de bani/litru pentru a doua parte. De asemenea, se cere prelungirea acestei scheme pentru 2026, pentru a oferi predictibilitate companiilor de transport românești.
Concluzie
Diferențele actuale de preț la motorină afectează grav marja de profit a transportatorilor români. Fără o rambursare adecvată a accizei, România riscă să piardă și mai mult în competitivitate și venituri fiscale în favoarea statelor învecinate.


