Decizia privind Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț
Asocierea Danlin XXL (lider) – Groma Hold (Bulgaria) – Intertranscom Impex S.R.L. – Evropeiski Patisha – Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi a fost declarată câștigătoare a licitației pentru construirea Drumului Expres Bacău – Piatra Neamț, cu o ofertă de 5,17 miliarde lei (fără TVA). Contractul va fi semnat cu condiția să nu se depună contestații, conform Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
Detalii despre proiect
Drumul Expres va conecta municipiul Piatra Neamț la Autostrada Moldovei A7, având o lungime de 51 de kilometri. Durata de realizare a proiectului este estimată la 48 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție, iar garanția lucrărilor va fi de cinci ani.
Informații despre forța de muncă
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a precizat că criteriile de atribuire au inclus acordarea de punctaje suplimentare pentru constructorii care angajează șomeri din județele Bacău și Neamț. Studiul de fezabilitate estimează necesitatea unei forțe de muncă de 1.800 de persoane pe toată durata lucrărilor.
Structuri și noduri rutiere
Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț va include 30 de structuri (poduri, pasaje, viaducte) cu o lungime totală de aproximativ 16 kilometri. Dintre acestea, două structuri vor depăși 1.000 de metri, cel mai lung fiind un viaduct de 1.072 de metri la nodul rutier de conexiune cu Autostrada Moldovei A7. De asemenea, vor fi cinci noduri rutiere, inclusiv noduri pentru conexiuni cu DN 15 și orașul Piatra Neamț.
Contextul licitației
În martie 2025, CNIR a primit șapte oferte de la constructori din România, Bulgaria, Turcia și Ucraina pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Bacău – Piatra Neamț. Surse locale au indicat că, la evaluarea ofertelor financiare, clasamentul a fost condus de Precon Transilvania SRL, urmat de UMB și Danlin XXL, care a depus o ofertă cu circa 300 de milioane lei mai scumpă decât Precon.
Finanțare și implicații sociale
Finanțarea pentru acest proiect va proveni din fonduri externe nerambursabile, Programul Transport 2021 – 2027, și de la Bugetul de Stat. Gabriel Budescu a subliniat importanța incluziunii sociale prin acordarea de punctaje suplimentare pentru constructorii care angajează persoane fără loc de muncă sau deținuți, facilitând astfel reintegrarea acestora în societate.
Concluzie
Construcția Drumului Expres Bacău – Piatra Neamț nu doar că va îmbunătăți infrastructura rutieră din regiune, dar va avea și un impact social pozitiv, oferind oportunități de muncă pentru categoriile defavorizate.


