De la sprijin financiar la dezvoltare: o nouă eră pentru piața europeană a automobilelor electrice

Moderator
3 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES
de la subventii la maturizare o noua etapa pentru piata europeana de vehicule electrice 690cc5c49679d

Noua eră a electromobilității în Europa

La Hungarian Battery Day, desfășurat recent la Budapesta, experți din domeniul mobilității electrice au discutat despre evoluția pieței europene a automobilelor electrice, subliniind maturizarea ecosistemului vehiculelor electrice. Moderatorul dezbaterii a fost Gabriel Avăcăriței, iar printre participanți s-au numărat Chris Heron, secretar general al E-Mobility Europe, Peter Auerbeck de la GROB-WERKE GmbH & Co. KG, Péter Kaderják, director executiv al Hungarian Battery Association, Oskaras Alšauskas de la Agenția Internațională pentru Energie (IEA), Magda Zemanová, vicepreședinte al Czech Battery Cluster, și Patrik Krizansky, director al Slovak Electric Vehicle Association.

Schimbările cererii globale de baterii

Oskaras Alšauskas a evidențiat modificările semnificative în structura cererii pentru baterii în ultimul deceniu. În prezent, aproximativ 90% din cererea globală de baterii provine din sectorul energetic și din vehiculele electrice, comparativ cu 50% acum zece ani. Segmentul de vehicule electrice este predominant, cu accent pe piața din China, care beneficiază de scheme de sprijin. Europa își revine treptat, datorită standardelor de emisii de CO₂ și competitivității crescute.

Performanțele piețelor europene

Chris Heron a menționat că vânzările de vehicule electrice în Europa au crescut cu 40% în 2025, reprezentând 20% din totalul mașinilor noi, dar incertitudinea reglementărilor persistă, în special cu privire la țintele pentru 2035. România a experimentat o revenire a vânzărilor, cu o creștere de aproape 40% în septembrie 2025, dar cu o penetrare a pieței de doar 11%. Ungaria a crescut constant, având 2% din cele patru milioane de autoturisme electrice sau alternative, în timp ce Cehia și Slovacia se confruntă cu provocări în infrastructură și subvenții.

Provocările piețelor și soluțiile necesare

Participanții au convenit că subvențiile discontinue afectează stabilitatea pieței, subliniind necesitatea unor politici pe termen lung. Exemple pozitive au fost date de Danemarca și Belgia, unde reformele fiscale au stimulat adoptarea vehiculelor electrice. De asemenea, Peter Auerbeck a menționat că lipsa de vehicule accesibile în Germania împiedică vânzările.

Publicitate
Ad Image

Piața vehiculelor electrice second-hand

Toți experții au subliniat importanța unei piețe funcționale pentru vehiculele electrice second-hand, menționând că cererea există, iar vehiculele se vând rapid. Oskaras Alšauskas a accentuat că maturizarea pieței electrice din Europa depinde de dezvoltarea acestei piețe de second-hand. Problemele legate de transparența informațională, în special în privința stării bateriilor, au fost de asemenea discutate.

Tehnologia vehicle-to-grid (V2G)

Tehnologia V2G a fost menționată ca o posibilă soluție pentru a transforma vehiculele electrice în active energetice distribuite. Aceasta ar putea oferi flexibilitate rețelei electrice și economii pentru consumatori, având potențialul de a alimenta locuințele din diferite țări europene.

Concluzie

În ciuda progreselor inegale între diferitele țări din Europa, atmosfera generală este una de optimism, cu perspective favorabile pentru tranziția către electromobilitate, susținută de dezvoltarea infrastructurii și a tehnologiilor inovatoare.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *