Controversa licitației pentru Autostrada Unirii A8
Contestația referitoare la tronsonul Moțca – Târgu Frumos din cadrul Autostrăzii Unirii A8 a fost depusă la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), conform informațiilor furnizate de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR).
Câștigătorul licitației
Pe 30 octombrie 2025, CNIR a desemnat câștigătoare asocierea Danlin XXL (lider) – Groma Hold Ltd – Intertranscom Impex – Evropeski Patishta, cu o ofertă de 4,76 miliarde lei. Contractul de proiectare și execuție ar putea fi semnat, cu condiția ca, în termen de 10 zile, să nu fie depuse contestații. Durata totală de realizare a tronsonului este de 46 de luni, incluzând 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor.
Detalii despre tronsonul Moțca – Târgu Frumos
Tronsonul de 27 de kilometri dintre Moțca și Târgu Frumos din județul Iași prezintă provocări tehnice semnificative, incluzând 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri, 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri și 3 noduri rutiere (nod Moțca DN 24, nod Pașcani DJ 208 și nod Târgu Frumos DN 28 B).
Importanța tronsonului
Constructorul are obligația de a prioritiza execuția unui segment de 5,5 kilometri, care va asigura legătura între Moțca, DN 2, secțiunea III a Autostrăzii Unirii A8, lotul Leghin-Târgu Neamț și Autostrada Moldovei A7, secțiunea Bacău-Pașcani. Acest segment trebuie realizat în termen de 12 luni pentru a sincroniza proiectele, conform declarațiilor directorului general al CNIR, Gabriel Budescu.
Contextul Autostrăzii A8
Autostrada A8, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Unirii, va conecta estul și vestul României. Proiectul este împărțit în două secțiuni principale: Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni, având o lungime totală de aproximativ 300 de kilometri, începând de la granița cu Republica Moldova din Ungheni și continuând până la Târgu Mureș.
Controversa legată de licitația pentru tronsonul Moțca – Târgu Frumos subliniază intensitatea competiției dintre UMB și Danlin XXL, având implicații semnificative pentru infrastructura rutieră din România.


