Poziția Constanței în topul porturilor europene
În 2024, porturile maritime ale Uniunii Europene au gestionat aproximativ 3,4 miliarde de tone de marfă, menținându-se la același nivel ca în 2023, dar sub cea mai mare valoare înregistrată în perioada 2014-2024, care a fost de 3,6 miliarde de tone în 2019.
Porturile de top din UE
Portul Rotterdam din Olanda a păstrat titlul de principal port de transport maritim de marfă din UE, cu 397 de milioane de tone de marfă în 2024. Acesta a fost urmat de Antwerp-Bruges din Belgia, cu 244 de milioane de tone, și de Hamburg din Germania, care a gestionat cu 97 de milioane de tone mai puțin decât Antwerp-Bruges.
Creșteri și scăderi în gestionarea mărfurilor
În rândul primelor 10 porturi din UE, 4 au raportat creșteri în volumul de marfă gestionat în 2024 comparativ cu anul precedent. Cele mai semnificative creșteri au fost înregistrate de porturile Valencia (+3,6%) și Algeciras (+2,6%) din Spania. În contrast, portul Constanța din România a avut o scădere de 14,3%, iar portul Gdańsk din Polonia a raportat o scădere de 11,0%.
Poziția României în contextul european
Conform datelor Eurostat, în 2023, România se afla pe locul al 13-lea în clasamentul țărilor europene în funcție de volumul de marfă gestionat în porturi.
Concluzie
Scăderea semnificativă a volumului de marfă gestionat de portul Constanța indică provocări majore pentru viitorul său în contextul competitiv al transportului maritim european.


