Investiții semnificative în Autostrada Unirii – A8
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat contracte în valoare totală de aproape 6 miliarde de lei pentru extinderea Autostrăzii Unirii – A8 cu încă 47 de kilometri. Anunțul a fost făcut pe pagina de Facebook a CNIR, în prezența ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban.
Detalii despre contracte
Contractele se referă la proiectarea și execuția a două loturi: 1C Sărățeni-Joseni, cu o lungime de 32,4 km, și 1D Joseni-Ditrău, cu o lungime de 14,4 km. Finanțarea acestor lucrări va proveni din fonduri europene nerambursabile și de la Bugetul de Stat.
Lotul 1C Sărățeni-Joseni
Primul contract, pentru lotul 1C Sărățeni-Joseni, a fost semnat cu o asociere de firme din România și Bosnia-Herțegovina, având o valoare de aproape 5 miliarde de lei. Lucrările pentru acest lot, care se desfășoară în județele Mureș și Harghita, vor dura 54 de luni și includ 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 platouri și 2 ecoducte pentru animale. Lungimea totală a pasajelor și tunelurilor este de aproximativ 16 km, reprezentând 50% din lungimea totală a acestui lot.
Lotul 1D Joseni-Ditrău
Al doilea contract, pentru lotul 1D Joseni-Ditrău, are o lungime de 14,4 km și o valoare de 820 de milioane de lei. Constructorul este o asociere de firme din România și Bulgaria, iar durata de realizare este de 34 de luni. Acest lot din județul Harghita include 21 de pasaje și viaducte, dintre care 3 ecoducte și un nod rutier la Ditrău.
Supervizarea lucrărilor
De asemenea, a fost semnat un contract pentru supervizarea lucrărilor de proiectare și execuție pe Lotul 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung și complex lot al Autostrăzii Unirii, cu o valoare de 49 de milioane de lei, finanțat tot din fonduri europene nerambursabile.
Proiecte și așteptări
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a menționat că aceste contracte sunt esențiale pentru completarea portofoliului companiei. În ultimul an, CNIR a semnat contracte cu o valoare totală de 18 miliarde de lei pentru toate cele patru loturi de la Sărățeni la Pipirig. Budescu a exprimat speranța că anul 2026 va fi anul finalizării proiectării pentru A8 montan și a anticipat demararea lucrărilor în teren pentru unul dintre loturi în anul următor.
Concluzie
Investițiile semnificative în Autostrada Unirii – A8 subliniază angajamentul autorităților de a dezvolta infrastructura rutieră din România, având un impact pozitiv asupra conectivității și economiei regionale.


