Conexiunea Autostrăzilor între Provinciile Istorice ale României
Săptămâna trecută a fost dat în trafic ultimul lot din Autostrada A7 Ploiești – Buzău, permițând circulația neîntreruptă pe autostradă de la București la Focșani (A3 plus A7). De la Focșani la Adjud s-ar putea deschide circulația până la finalul anului, iar anul viitor este prevăzută inaugurarea tronsonului Bacău – Pașcani. Contractele cu constructorul pentru tronsonul de la Pașcani la Suceava urmează să fie semnate, iar pentru tronsonul Suceava – Siret se vor lansa licitațiile.
Probleme cu Mediul pe Autostrada A1
Proiectul Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, considerat esențial, este blocat pe secțiunile montane din cauza problemelor de mediu. Ministerul Transporturilor a inițiat un proiect pentru a declara A1 Sibiu – Pitești de importanță națională, facilitând derogări de la reglementările de mediu. Estimările sugerează că Acordul de Mediu revizuit va fi finalizat până la primăvară, permițând avansarea lucrărilor pe secțiunile montane 2 și 3.
În prezent, pe secțiunile dificile au fost autorizate lucrări doar pe câțiva kilometri, inclusiv la viaductele de la Boița, tunelul Robești și tunelul Poiana. Datorită întârzierilor, termenul de finalizare estimat pentru 2028 este considerat nerealist, iar previziunile se îndreaptă spre 2029 sau chiar 2030. Pentru anul următor, se preconizează că va fi dat în trafic lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș (aproximativ 10 km), în timp ce pe loturile 1 Sibiu – Boița și 5 Pitești – Curtea de Argeș se circulă deja.
Stadiul Autostrăzii A8
Autostrada Unirii A8, care va conecta Târgu Mureș de Târgu Neamț, are contracte semnate pentru toate cele opt secțiuni, dar incertitudinea finanțării riscă să amâne finalizarea lucrărilor dincolo de anul 2030. Recent, au fost aprobate exproprierile pentru tronsonul montan al A8, dar majoritatea contractelor prevăd 14 luni de proiectare, astfel că lucrările ar putea începe abia din 2027.
Concluzie
Proiectele de infrastructură rutieră din România, esențiale pentru conectarea provinciilor istorice, se confruntă cu întârzieri semnificative și provocări de mediu, ceea ce afectează termenele de finalizare și, implicit, dezvoltarea economică regională.


