Bucureștiul se modernizează: tramvaie noi pe cale să devină realitate
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis ca Societatea de Transport București (STB) să continue procedura de atribuire a contractului de achiziție sectorială pentru furnizarea tramvaielor către Electroputere VFU Pașcani, care a fost declarată câștigătoare. STB are la dispoziție 10 zile pentru a implementa deciziile CNSC, care sunt definitive.
Decizii favorabile pentru Electroputere VFU Pașcani
Electroputere VFU Pașcani a obținut a treia decizie favorabilă de la CNSC în procedura de atribuire a contractului, inițiată de STB în 2019. Decizia confirmă că furnizorul din Rusia, inclus inițial în ofertă, poate fi înlocuit fără a afecta validitatea procedurii. Compania dispune de furnizori și subcontractanți alternativi care nu sunt supuși sancțiunilor economice, asigurând capacitatea de livrare a tramvaielor.
Întârzieri și responsabilități
CNSC a constatat că STB a întârziat semnarea contractului fără justificare, având datoria de a solicita prelungirea valabilității ofertei tehnice și financiare. STB nu a acționat timp de peste 5 ani, iar CNSC a subliniat că motivele invocate de STB pentru anularea procedurii nu sunt întemeiate. Decizia CNSC reafirmă obligația STB de a finaliza procedura prin semnarea contractului.
Reglementări legale și transparență
Conform legislației, înlocuirea subcontractanților și furnizorilor este permisă, iar STB a ignorat această prevedere, transformând-o într-un motiv de anulare a procedurii. CNSC a dispus ca STB să respecte deciziile anterioare ale Consiliului, consolidând dreptul Electroputere VFU Pașcani de a încheia contractul conform legislației.
Capacitatea de livrare a Electroputere VFU Pașcani
Electroputere VFU Pașcani este pregătită să demareze implementarea contractului, având furnizori alternativi cu capacitate verificată. La momentul câștigării ofertei, furnizorul din cadrul licitației era eligibil, iar întârzierea semnării contractului ar fi putut fi evitată dacă s-ar fi respectat calendarul inițial.
Despre Grampet Group
Grampet Group, prima multinațională românească în domeniul soluțiilor integrate de transport de marfă, operează 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. Electroputere VFU Pașcani, parte a acestui grup, joacă un rol important în industria trenurilor de călători, având o tradiție de peste 155 de ani.
Investițiile de peste 30 de milioane de euro în uzina de la Pașcani au fost destinate integrării noilor tehnologii și pregătirii resursei umane. Trenul Leon, primul automotor DMU construit integral în România, simbolizează revitalizarea industriei feroviare românești.
Concluzie
Decizia CNSC de a permite continuarea procedurii de achiziție a tramvaielor reprezintă un pas important în modernizarea transportului public din București, având potențialul de a îmbunătăți infrastructura de transport urban și eficiența acestuia.


