Autostrada A13 Brașov – Bacău va costa cu 500 de milioane de euro mai mult din cauza „cocoașelor”, având acum 18 km suplimentari, soluția avansată de Construim România

Moderator
3 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES
autostrada a13 brasov bacau mai scumpa cu jumatate de miliard de euro din cauza cocoaselor cu 18 km in plus alternativa propusa de construim romania 6920683fe2feb

Propunerea Alternativă pentru Autostrada A13 Brașov – Bacău

Asociația Construim România (ASCORO) a anunțat o propunere alternativă de traseu pentru Autostrada A13 Brașov – Bacău, ca reacție la varianta modificată prezentată de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) pe 24 octombrie 2025. Noua variantă propusă de CNIR include o modificare a traseului cu aproximativ 12 kilometri și prevede un tunel de 600 de metri în zona protejată Dealul Cetății–Lempeș.

Problemele Identificate de ASCORO

Conform analizei ASCORO, modificarea traseului implică, de fapt, o creștere a lungimii de aproximativ 18 km pe traseul principal al autostrăzii. Aceasta ar putea determina un cost suplimentar de aproape 500 de milioane de euro, având în vedere costurile actuale de 20–30 milioane €/km. Variantele existente de traseu ridică probleme semnificative, inclusiv:

  • Execuția unui tunel în zonă protejată, care va necesita o durată mai mare;
  • Costuri suplimentare de întreținere pentru cei 18 km adiționali;
  • Consumul crescut de combustibil și uzura vehiculelor, cu un impact semnificativ asupra emisiilor;
  • Un timp de parcurs mărit cu aproximativ 10 minute per vehicul, ceea ce înseamnă peste 1.200.000 de ore anual pentru operatorii de transport.

Propunerea ASCORO

ASCORO a elaborat o variantă alternativă care respectă constrângerile din zonă și reduce semnificativ lungimea totală a traseului. Propunerea include:

  • Scurtarea distanței dintre Brașov și Bacău;
  • Reducerea costurilor de execuție și operare;
  • Integrarea optimă în rețeaua TEN-T;
  • Menținerea unui echilibru între siguranță, eficiență și impact asupra mediului.

Noua variantă sugerează o deviere mai redusă spre nord, paralelă cu DN13 între Hălchiu și Bod, ocolind Bodul prin nord, înainte de a continua spre est, până la Dobolii de Jos. Analiza topografică arată că diferențele de nivel sunt colinare, ceea ce permite realizarea traseului fără construirea unui tunel.

Publicitate
Ad Image

Solicitările Asociației

ASCORO solicită autorităților să:

  • Analizeze variante alternative mai scurte;
  • Asigure transparența criteriilor de selecție a traseului final;
  • Organizeze o consultare publică autentică, implicând comunitățile și organizațiile interesate.

Importanța Autostrăzii A13

Autostrada A13 este o investiție strategică pentru conectivitatea Moldovei și Transilvaniei. Definirea traseului trebuie să țină cont de criterii de eficiență, sustenabilitate și interes public pe termen lung. Proiectul face parte din coridorul de conectivitate „Carpatia” și este inclus în Planul Investițional al României 2021 – 2030.

Studiul de Fezabilitate și Criticile Asociate

În aprilie 2024, CNIR a anunțat câștigătorul contractului pentru studiul de fezabilitate al A13, cu o valoare de 81,2 milioane lei, contract preluat de la firma Consitrans. Studiul de fezabilitate ar trebui să fie finalizat în septembrie 2026.

Concluzie

Discuțiile și analizele referitoare la traseul autostrăzii A13 Brașov – Bacău subliniază importanța unei planificări eficiente și transparente pentru a evita costuri suplimentare semnificative și pentru a asigura un impact pozitiv asupra infrastructurii și mediului înconjurător.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *