Stadiul lucrărilor la Autostrada A1 Lugoj – Deva
Conform DRDP Timișoara, lucrările de excavație la tunelurile „urșilor” continuă, având în vedere stratificația terenului. Geologii monitorizează constant frontul de lucru, adaptând soluțiile tehnice la interpretarea geologică pentru a asigura siguranța lucrărilor.
Progrese în construcția tunelurilor
Stadiul lucrărilor este următorul:
- Tunelul 1: Ambele galerii au fost finalizate, iar echipele sunt acum concentrate pe montarea hidroizolației, armarea radierului și a banchinelor, inclusiv betonarea acestora.
- Tunelul 2: Continuă excavația la ambele galerii de intrare și ieșire, incluzând lucrările de realizare a umbrelor, baterea ancorelor și aplicarea torcretului.
- Zona „cut & cover”: Pe sensul spre Lugoj, se evacuează pământul de sub plăcile de protecție, iar pe sensul spre Deva continuă săparea în subteran.
DRDP Timișoara subliniază că, în ciuda condițiilor de ploaie și a terenului saturat cu apă, lucrările la tuneluri avansează conform programului tehnic.
Progrese recente
Pe 10 noiembrie, s-a realizat străpungerea galeriei de pe sensul Lugoj – Deva (calea 1) a Tunelului 1, iar galeria 2 (sensul Deva – Lugoj) a fost finalizată la sfârșitul lunii iulie. Stadiul fizic al întregului șantier, care se întinde pe 9,13 km, este de 44%, iar lucrările sunt concentrate pe finalizarea Tunelului 2 și a Tunelului Cut&Cover.
Finanțare și perspective
Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva se ridică la 1,82 miliarde lei (fără TVA) și este finanțat prin PNRR. Anul viitor, se preconizează finalizarea acestei secțiuni pentru a permite circulația neîntreruptă pe autostradă, de la Boița la Nădlac, pe o distanță de aproximativ 360 km.
Concluzie
Proiectul de construcție a tunelurilor pe Autostrada A1 Lugoj – Deva progresează conform planului, în ciuda condițiilor meteorologice dificile, având un impact semnificativ asupra infrastructurii rutiere din România.


