Contractele pentru Autostrada Unirii A8
Astăzi au fost semnate ultimele două contracte pentru tronsonul montan de 47 de kilometri al Autostrăzii Unirii A8. Aceste contracte vizează proiectarea și execuția loturilor 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km) și 1D Joseni – Ditrău (14,4 km), având o valoare totală de aproape 6 miliarde de lei. Finanțarea va proveni din fonduri europene nerambursabile și de la bugetul de stat.
Detalii despre loturile de autostradă
Contractul pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni a fost semnat cu o asociere de firme din România și Bosnia și Herțegovina (UMB – Euro Asfalt), având o valoare de aproape 5 miliarde de lei și o durată de realizare de 54 de luni. Acest lot se desfășoară în județele Mureș și Harghita și include:
- 39 de poduri și pasaje
- 3 tuneluri unidirecționale
- 4 plate și 2 ecoducte pentru permeabilitatea animalelor
Lungimea tunelurilor și pasajelor este de aproximativ 16 kilometri, reprezentând 50% din lungimea totală a lotului. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 de metri, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri.
Al doilea contract, pentru lotul 1D Joseni – Ditrău, are o lungime de 14,4 kilometri și o valoare de 820 de milioane de lei. Constructorul este o asociere de firme din România și Bulgaria, condusă de Danlin XXL. Acest lot va fi realizat în 34 de luni și include:
- 21 de pasaje și viaducte, dintre care 3 ecoducte
- Nod rutier la Ditrău
Ambele loturi vor avea descărcări provizorii, asigurând funcționarea independentă.
Contracte suplimentare pentru supervizare
De asemenea, a fost semnat un contract pentru supervizarea lucrărilor de proiectare și execuție pe lotul 2A Ditrău – Grințieș, cel mai lung și unul dintre cele mai dificile loturi de autostradă din România, cu o valoare de 49 de milioane de lei, finanțat din fonduri europene nerambursabile.
Perspective și concluzie
Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Gabriel Budescu, a declarat că anul 2026 va fi dedicat proiectării pentru A8 montan și a exprimat speranța că în anul următor vor începe lucrările de construcție.
Aceste investiții reprezintă un pas semnificativ în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, facilitând conexiuni mai rapide și eficiente între diversele regiuni ale țării.


