România, pe locul doi în topul țărilor vecine la prețurile carburanților, iar politica fiscală ne amenință viitorul pe rutele internaționale de transport

Moderator
3 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES
grafic romania are a doua cea mai scumpa piata pentru carburanti dintre toate tarile vecine regimul nostru fiscal ne poate duce in timp in afara marilor rute internationale de transport 691e9b08a74de

Prețurile carburanților în România

România se află printre cele mai scumpe piețe din regiune în ceea ce privește carburanții, ocupând locul doi în clasamentul țărilor vecine, cu excepția Ucrainei. Conform celor mai recente date ale Oil Bulletin al Comisiei Europene și informațiilor din presa non-UE, România este, în medie, a doua cea mai scumpă piață pentru benzină și motorină, după Serbia, având prețuri aproximativ similare cu cele din Ungaria.

Cauzele disparității prețurilor

Marea diferență de prețuri din această regiune este determinată, în principal, de regimurile fiscale variate și de cursurile de schimb. În cazul Moldovei, statutul de țară non-UE le permite vecinilor să nu aplice o serie de taxe specifice Uniunii Europene, cum ar fi ecotaxele, care contribuie la scăderea prețului carburanților.

În Serbia, prețurile mari ale carburanților sunt rezultatul unei politici de taxare stricte în sectorul energetic și al cererii generate de cetățenii din țări mai dezvoltate care vin să alimenteze acolo pentru a beneficia de prețuri mai mici. De asemenea, Serbia depinde de importurile de țiței pentru rafinarea sa, având o singură unitate de procesare, ceea ce exercită o presiune suplimentară asupra prețurilor.

Impactul politicii fiscale asupra prețurilor

Diferențele semnificative de preț, de exemplu, cu aproximativ 0,25 EUR/L la benzină și 0,33 EUR/L la motorină între România și Bulgaria, nu sunt cauzate de costul petrolului brut, ci de politica fiscală și statutul țărilor față de Uniunea Europeană. Taxele și accizele constituie cel mai important factor, reprezentând între 50% și 60% din prețul final plătit la pompă în România. Aceasta se traduce printr-un nivel al accizelor la motorină care depășește semnificativ minimul european.

Publicitate
Ad Image

Două valuri de majorări fiscale programate pentru 2025 au accentuat acest trend, determinând ca motorina să fie adesea mai scumpă decât benzina. Această taxare ridicată a dus la o pierdere accelerată de competitivitate pentru transportatorii români, care aleg adesea să alimenteze în țările vecine.

Concluzie

Politica fiscală actuală și prețurile ridicate ale carburanților amenință competitivitatea sectorului transporturilor din România, având implicații semnificative asupra economiei și a rutei internaționale de transport.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *