Autostrada Unirii A8: Aviz favorabil pentru segmentul Grințieș – Pipirig
Contractul pentru construirea segmentului Grințieș – Pipirig, parte a Autostrăzii Unirii A8, a fost semnat la sfârșitul lunii octombrie, având o valoare de 5,97 miliarde lei. Durata de realizare a proiectului este de 54 de luni, cu data de începere stabilită pentru 30 martie 2026, urmând ca lucrările să demareze în 2027, conform reprezentanților Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
Complexitatea tehnică a lotului
Segmentul are o lungime de 31,5 kilometri și se află în județul Neamț, fiind considerat unul dintre cele mai dificile tronsoane ale autostrăzii. Proiectul include:
- 16 tuneluri, dintre care cel mai lung măsoară 940 metri;
- 60 de poduri și viaducte, incluzând două structuri de peste 1000 metri lungime, cel mai lung pod având 1275 metri, situat peste râul Bistrița.
Aproximativ 20 de kilometri din totalul lotului sunt formați din pasaje și tuneluri, reprezentând aproape 70% din lungimea sa.
Conexiuni și dezvoltări viitoare
Pentru a asigura conexiunea cu lotul 2A Ditrău – Grințieș, care se află în prezent în etapa de proiectare, este prevăzut un nod rutier lângă Tulgheș. De asemenea, pentru conexiunea cu lotul 2C Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), va exista o descărcare provizorie, permițând funcționarea independentă a acestora.
Oferte și competiție
În martie 2025, CNIR a anunțat primirea a două oferte de la constructori din România, Bosnia-Herțegovina și Turcia pentru proiectarea și execuția lotului 2B Grințieș – Pipirig. Ofertele au fost depuse de:
- Asocierea SA&PE Construct SRL (lider) – Euro Asfalt – Tehnostrade SRL – Spedition UMB (România – Bosnia și Herțegovina);
- Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret (lider) – Gunal Insaat Ticaret Ve Sanay Anonim Sirketi (Turcia).
Concluzie
Realizarea acestui segment al Autostrăzii Unirii A8 este esențială pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, promițând îmbunătățirea conectivității și facilitarea transportului în regiune.


