Meta strânge averi din vânzări de reclame înșelătoare

Moderator
4 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES
meta earns a fortune from fraudulent ad sales 6911b16cc927e

Meta și veniturile din reclame înșelătoare

Meta estimează că aproximativ 10% din veniturile sale din 2024 ar putea proveni din reclame și bunuri înșelătoare, conform unor documente interne consultate de Reuters. Societatea de social media servește până la 15 miliarde de reclame înșelătoare pe zi, generând venituri de 16 miliarde de dolari. Aceste documente nepublicate anterior arată că, timp de cel puțin trei ani, compania nu a reușit să identifice și să oprească o avalanșă de reclame care expun utilizatorii Facebook, Instagram și WhatsApp la scheme comerciale și de investiții frauduloase, cazinouri online ilegale și vânzarea de produse medicale interzise.

Proceduri interne și strategii de penalizare

Frauda provine în mare parte de la marketeri care au fost semnalați de sistemele interne de avertizare ale Meta, dar compania interzice doar advertiserii dacă sistemele sale automate prezic cu cel puțin 95% certitudine că aceștia comit fraudă. Dacă nu este suficient de sigură, Meta aplică taxe mai mari pentru publicitate ca penalizare. Documentele subliniază că utilizatorii care fac clic pe reclame înșelătoare vor vedea mai multe astfel de reclame din cauza sistemului de personalizare a reclamelor al Meta.

Bancile, care suportă costurile campaniilor frauduloase, au argumentat de mult că firmele de social media ar trebui să accepte responsabilitatea pentru escrocheriile care își au originea pe platformele lor. Riccardo Tordera-Ricchi, director de politici la The Payments Association, a declarat: „Datele recente arată că, în ciuda eforturilor, frauda este în creștere. Acțiuni mai dure sunt necesare.”

Impactul asupra utilizatorilor și reglementărilor

Meta a recunoscut că platformele sale au devenit un pilon al economiei globale de fraudă. O prezentare din mai 2025 a estimat că produsele companiei au fost implicate în o treime din toate escrocheriile de succes din SUA. De asemenea, Meta a fost investigată de SEC pentru publicarea de reclame pentru escrocherii financiare, iar în Marea Britanie, un regulator a constatat că produsele Meta au fost implicate în 54% din toate pierderile legate de plăți în 2023, mai mult decât toate celelalte platforme sociale la un loc.

Publicitate
Ad Image

Meta a declarat că eforturile sale de a combate publicitatea ilicită afectează veniturile și că se așteaptă ca aceste eforturi să aibă un impact semnificativ asupra veniturilor viitoare. În ciuda presiunii din partea reglementatorilor, Meta a decis să acționeze doar în urma acțiunilor reglementare iminente.

Strategii de reducere a fraudelor

Documentele interne arată că Meta își propune să reducă veniturile provenite din reclame frauduloase de la 10,1% în 2024 la 7,3% până la sfârșitul lui 2025. De asemenea, Meta a dezvoltat o abordare prin care suspectații de fraudă trebuie să plătească mai mult pentru a câștiga licitațiile pentru publicitate, ceea ce ar putea reduce numărul de reclame înșelătoare afișate utilizatorilor.

În ciuda acestor măsuri, în 2022, Meta a descoperit o rețea de conturi false care pretindeau a fi membri ai armatei SUA și care încercau să înșele utilizatorii. Compania a fost criticată pentru că a ignorat majoritatea rapoartelor de fraudă depuse de utilizatori, având o rată de respingere de 96% pentru rapoartele valide în 2023.

Concluzie

Meta se confruntă cu o presiune crescândă din partea reglementatorilor pentru a proteja utilizatorii de fraude online, în timp ce continuă să genereze venituri semnificative din reclame înșelătoare. Impactul acestor practici asupra utilizatorilor și asupra reputației companiei ar putea avea consecințe pe termen lung pentru modelul de afaceri al Meta.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *