Creșterea sesizărilor de fraudă bancară
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a raportat o creștere semnificativă a cererilor de sprijin privind fraudele pe canale bancare. În ultimele luni, zeci de consumatori au solicitat ajutorul băncilor pentru recuperarea sumelor pierdute din cauza infractorilor informatici.
Dificultăți în recuperarea fondurilor
Majoritatea cazurilor implică sume de bani transferate rapid prin conturi multiple, ceea ce complică procesul de recuperare. În acest an, băncile au acceptat doar opt cereri de conciliere, prin intermediul CSALB, permițând consumatorilor să recupereze parțial sumele pierdute, sub condiția restituirii acestora către bancă, în cazul în care Poliția reușește să recupereze prejudiciile.
Tipuri de fraudă raportate
Printre cele mai frecvente forme de fraudă se numără înșelăciunile prin comerț online, linkuri false, aplicații mobile ce imită interfețele bancare și fraudele realizate prin rețele de socializare, apeluri telefonice, mesaje e-mail sau aplicații de control de la distanță. Victimele au raportat pierderi ce depășesc zecile de mii de lei, fiind convinse să ofere datele cardurilor sau să aprobe plăți neautorizate.
Avertizări din partea autorităților
Alexandru Păunescu, reprezentant al Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, a subliniat că, la nivel global, doar 7% din sumele pierdute prin fraude bancare sunt recuperate. El a accentuat importanța responsabilității utilizatorilor în protejarea fondurilor lor.
Recomandări pentru consumatori
CSALB recomandă consumatorilor să nu păstreze toate economiile în contul utilizat pentru tranzacții online, să verifice periodic mișcările din cont și să activeze alertele pentru plăți, pentru a reduce riscurile de fraudă.
Creșterea sesizărilor de fraudă bancară și dificultățile întâmpinate în recuperarea fondurilor subliniază necesitatea unei vigilențe sporite și a unei colaborări între consumatori și bănci pentru a face față acestui fenomen în expansiune.


