Descoperirea unei fraude masive în transportul alternativ
Fiscul a anunțat descoperirea unei fraude semnificative în domeniul transportului alternativ, cu prejudicii estimate la sute de milioane de lei. Procurorii DNA au deschis mai multe dosare penale în legătură cu acest caz.
Cazul unei firme din Constanța
O firmă din Constanța, înființată acum doi ani, se află în centrul acestei anchete. Patronul acestei firme, născut în 1901, ar avea 124 de ani, iar, conform documentelor, firma ar trebui să aibă peste 500 de angajați. Totuși, în realitate, anul trecut aceasta avea doar doi angajați.
Prejudiciile semnalate
Fiscul a estimat un prejudiciu de 175 de milioane de lei, implicând aproape 130 de firme care operau ilegal. De exemplu, o singură firmă avea 230 de mașini, fără a declara veniturile și fără a înregistra contractele de muncă ale șoferilor. Aceste firme au operat prin intermediul unor contracte fictive de comodat, în care șoferii își înregistrau mașinile personale pentru a putea activa pe platformele de ride-sharing.
Modul de operare al firmelor frauduloase
Companiile vizate au folosit un sistem simplu, în care șoferii erau plătiți „la negru”, fără a fi fiscalizați. După încasarea sumelor de la platformele de ride-sharing, companiile rețineau un comision de aproximativ 15%, restul banilor fiind transferați șoferilor, de cele mai multe ori în numerar.
Trendul fraudelor în transportul alternativ
Tudor Rudău, șeful Direcției Generale Anti-Fraudă, a subliniat că evaluarea riscului fiscal în acest domeniu nu este o noutate. Controalele antifraudă au început în 2022, iar prejudiciile au crescut constant: 51 de milioane de lei în 2022, 55 de milioane de lei în 2023, 250 de milioane de lei estimate pentru 2024 și 370 de milioane de lei până în prezent pentru 2025.
Implementarea de măsuri anti-fraudă
În urma acestui trend crescător, ANAF a decis să implementeze, începând cu mai 2025, o declarație informativă lunară prin care operatorii de transport alternativ vor trebui să transmită date de interes fiscal. Această măsură va permite o imagine mai clară asupra fenomenului și va facilita descoperirea fraudelor.
Clarificări privind cazul din Constanța
Referitor la cazul din Constanța, Tudor Rudău a menționat că acesta este în atenția inspectorilor ANAF. De asemenea, el a sugerat că vârsta patronului ar putea fi o eroare de tastare și că, în documentele corecte, acesta ar putea fi născut în 2001.
Concluzie
Fraudele din transportul alternativ au un impact semnificativ asupra economiei, iar măsurile adoptate de autorități sunt esențiale pentru prevenirea și combaterea acestor activități ilegale.


